انا نفسى اتغير 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا انا نفسى اتغير 829894
ادارة المنتدي انا نفسى اتغير 103798
انا نفسى اتغير 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا انا نفسى اتغير 829894
ادارة المنتدي انا نفسى اتغير 103798
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

انا نفسى اتغير

كاتب الموضوعرسالة
????
زائر
Anonymous

انا نفسى اتغير Empty
مُساهمةموضوع: انا نفسى اتغير   انا نفسى اتغير Emptyالخميس 13 نوفمبر 2008, 03:26

انا نفسى اتغير ...انا عايز اغير من نفسى ... انا مش عاجبنى نفسى كدة . انا تايه وحيران فى نفسى...

هذه عبارات كثير يقولها الشباب كل يوم لنفسه. اْو لصديق مقرب اليه.. لكن المشكلة ان الكلام اسهل بكثير من الفعل..

يعنى الشاب او الفتاه .. تفضل تقول هذا الكلام لنفسها او لنفسه..بس يفضل كما هو ..!

ولا يتحرك لا للامام ولا للخلف.. بس يا ترى هما بيساْلوا نفسهم هما عايزين ايه..؟ وازاى يتغيروا..؟؟

كلها اسئلة بس الشاطر اللى يقدر يجاوب عليها فعليا.

التغير شئ مش سهل ولا صعب .. بس شئ عايز ارادة وصبر.وكمان هدف امامك .. علشان تتغير علشانه ..

فيه ناس بتتغير مع حال الدنيا.. ساعات بيبقوا كويسين جدا وساعات بيغلطو كتير ..ودول فعلا يحتاجون للنصيحة لكى يتغيروا للاحسن طبعا..

وفيها شباب بيتغير علشان مستقبله.. بمعنى يغير من نمط حياته لتحقيق المزيد من النجاح فى الدراسة والعمل.. وهم من نطلق عليهم شباب < 10 على 10>...

وفيه شباب :فنكى:يعنى الروش بيحب يغير من صديقته او زميلته الله اعلم .. وهم فى الغالب يوصفون با نهم شباب فاضى كل تفكيره اللعب وبس.. والله يكون فى عونهم.

وفيه شباب بيغير من نفسه علشان الناس اْو اهله عا رفين انه بتغيره دة يبقى احسن واْفضل ليه.. ودة تغيير نافع بمعنى ينفع صاحبه..

وفيه شباب بيسمع كلام ناس قصدهم السوء ويغير من نفسه لكن للاْسواْ بس هو مش دارى .. وهم الشباب يسمع الكلام وينفذه دون تفكير.

علشان تغير من نفسك للاْحسن طبعا.. اْقعد مع نفسك وبس.. واْساْلها انا عايز اتغير فى ايه؟ واتغير ليه؟ وللا حسن ولا للا وحش.؟ ويا ترى التغير دة هيفيدنى ولا يضرنى.؟

ومتنساش ان التغيير محتاج لصبر ولهدف كويس طبعا.. والاستعانة بالله كمان.. وكمان لازم تكون فعلا محتاجة.. يعنى مش تغيير من نفسك كل يوم.. على الفاضى والمليان..

وصدقونى التغير للا حسن سهل بس بارادتك انت... ولو عايز تفضل زى ما انت .. خليك.. بس متنساش حاسب نفسك كل يوم.. وشوف انت كدة صح ولا غلط..

بس بعدما ما تقارن نفسك بالشباب الذين حواليك.. الشباب الناجح.. مش اْلشباب اللى عايش اليوم بيومة ومش بيفكر فى مستقبلة ولا بيحاول على الاقل انة يحقق هدفة ..

ولا تنسى ان هناك الكثير من مشاهير الزمن القديم بجميع المجالات والتخصصات غيروا انفسهم ومن طريقة تفكيرهم وتعاملهم فى الحياة.. ووصلوا لاْعلى الدرجات فى الحياة..

علشان كدة عايزين نحاول احنا كمان اننا بجد نغير من انفسنا..احسن ما نقول ان القطار فا تنا ومش عارفين نعمل ايه.. الفرصة لسة فى ايدينا..!!
ريهام
عضو فعال
عضو فعال

انا نفسى اتغير Empty
مُساهمةموضوع: رد: انا نفسى اتغير   انا نفسى اتغير Emptyالأحد 30 نوفمبر 2008, 17:18

طيب
جارى التطبيق
وهنشوف يارب يبقى على ايدك فى تغير
يلا تسلم ايدك
تقبل مرورى

انا نفسى اتغير
صفحة 1 من اصل 1